Emmy van Thiel

Design- en Brand Manager,
strategist & Coach for Creatives

De projecten op deze pagina geven een eerste indruk van het portfolio van Emmy van Thiel.

Als expert op het gebied van Branding en UI & UX help ik organisaties met het oplossen van innovatie vraagstukken en het zetten van strategische stappen op het gebeid van klantreizen en het opschalen op zowel de omzet verhogende- als kostenverlagende kant.
Ik weet als geen ander ontwerpers en ’techneuten’ te managen en te motiveren om zo samen – en met laserfocus – tot de beste resultaten te komen voor uw bedrijf.

Zit jij met een strategisch vraagstuk?
Hebben jullie behoefte aan een leider met focus en structuur op het gebied van design en het functioneren van een design team?

Stuur me een bericht en laten we een kop koffie drinken:
emmyvanthiel [at] gmail.com

Dan vertel ik graag meer over mijn motivatie en mijn werkwijze.

Amphia Hospital

In 2015 ben ik – in samenwerking met een andere ontwerper – gevraagd om het Amphia Ziekenhuis in Breda een nieuwe look en feel te geven. Een gigantische transformatie voor iedereen die werkzaam is binnen deze organisatie. Van onderzoek naar verlangens en belangen binnen verschillende lagen van de organisatie, strategische sessies met het communicatie team, (interactieve) presentaties met stakeholders en het 5-koppige directie-team tot een nieuw logo, de gehele visuele identiteit, huisstijl-handboek en drukwerk. We maakten een design system zodat het communicatie team als ambassadeur aan de slag kon. Daarnaast zorgden we voor een nauwe samenwerking met de (door de klant aangewezen) developers van de site zodat de stijl bewaakt bleef. 

Resultaten waar zowel ik als het vijfkoppige directieteam erg enthousiast over waren. 

Het tofste aan dit project vond ik de vele stakeholders waar we mee te maken kregen, allemaal met eigen belangen en wensen. Strategische manieren vinden om dit te stroomlijnen en inzichtelijk te maken middels ontwerptools (user profiles, customer journeys, archetypes, een spel dat we ontwikkelden om gesprekken op gang de brengen, etc.) en tegelijkertijd de focus en vaart in het project houden. Een fantastische samenwerking en uitdaging.

Caradt

Vanaf ongeveer 2017 ben ik met regelmaat gaan werken voor Caradt, een commerciële tak binnen Avans Hogeschool, die verantwoordelijk is voor onderzoek en expertise van verschillende lectoren, docenten, onderzoekers en dit samenbrengen met opdrachtgevers.

Nadat we al diverse ontwerpen voor hen hadden verzorgd (branding, boeken, campagnes), vroegen ze mij om de rol als Strateeg en Design Manager op me te nemen voor het ontwerp van de website. De vraag was vrij complex; het logisch samenbrengen van onderzoeksfaculteiten, onderzoeksresultaten en evenementen voor verschillende doelgroepen (zowel studenten, potentiële opdrachtgevers als andere onderzoekscentra). En dat ook op een visueel aantrekkelijke manier. Voor dit project stelde ik een team van ontwerpers en ontwikkelaars samen en kreeg ik te maken met diverse stakeholders binnen Avans, zoals lectoren, de directeur van Caradt, aangesloten docenten (met heel duidelijke meningen en uiteenlopende wensen), medewerkers van Caradt, etc.

Dankzij nauwe samenwerking met de klant, meerdere strategische en creatieve sessies, agile werkwijzen, korte sprints, user stories, interactieve presentaties en fijne samenwerkingen met designers en developers hebben we een onderscheidende website neergezet waar de klant zeer tevreden over is.

Bekijk de website hier >>

Alpro Design Management & Strategie voor Masterplan Wevelgem

Afgelopen jaar heb ik Project management & Art Direction verzorgd voor een intern branding traject voor Alpro Wevelgem. “We hebben een logo nodig voor het Masterplan…” Een grote vraag. Want waarom dan? Waarvoor ga je dit inzetten? Wat hoop je hiermee te bereiken en waarom?

Middels strategische sessies zijn we tot de kern van het vraagstuk gekomen: De nieuwe visie betekent verandering. En dat moet op een simpele en visuele manier gedragen kunnen worden door alle betrokkenen.

Binnen 2 weken moest het resultaat gepresenteerd worden. Daar was een extreem heldere planning met verwachtingsmanagement voor nodig. Niet alleen voor de klant en alle stakeholders maar ook voor de ontwerper die ik aanstuurde.

Leiderschap, management and (internationaal) coachen

In 2014 bedacht ik een concept waarmee we op verschillende scholen en locaties (interactieve ontwerp) workshops hebben georganiseerd. De deelnemers van de eerste ronde waren zo enthousiast dat ik de kans kreeg om meer workshops te ontwikkelen op verschillende locaties. Dit was gaaf, smaakte naar meer. Daarnaast had ik een wens; reizen en culturen ontdekken. Het liefst terwijl ik ervoor betaald krijg.
Dat is wat de ondernemer in mij aanwakkerde; In samenwerking met een Chinese collega en mijn businesspartner hebben we deze workshops verder ontwikkeld en naar China gebracht. Met succes.

Tussen 2015 en 2018 reisden we verschillende keren naar China om in totaal 9 workshops te geven aan universiteiten in 6 Chinese steden. Tegenwoording hebben deze workshops plaats gemaakt voor deeltijdonderwijs aan Hunan Normal University in China. Twee keer per jaar 2,5 maand lesgeven in Changsha terwijl mijn bedrijf op rolletjes loopt en ik contact onderhoud met klanten en de ontwerpers die ik in Nederland aanstuur voor diverse projecten.

COVID-19 betekende dat ik in december 2019 voor het laatst in Changsha was en de lessen nu online plaatsvinden. (Ook super interessant om lessen zo in te richten dat ze via Zoom te volgen zijn en ook nog eens leuk zijn, maar dat is weer een ander verhaal waar we vast uitgebreid over kunnen praten…)

Door te reizen, les te geven en creatieven met verschillende culturele achtergronden te coachen, heb ik veel geleerd over hoe je mensen met verschillende mindsets kunt enthousiasmeren, motiveren en laten ontdekken welke kwaliteiten ze hebben en hen uniek maken. Ik ontdekte meerdere methodes om kennis te trainen en te delen. Tijdens deze lessen en workshops kwam ik er ook achter hoeveel ik geef om mensen in hun kracht te zetten door verschillende soorten vaardigheden en kennis te delen.

Dit is de reden waarom ik de afgelopen drie jaar bijna volledig heb gericht op het leiden van creatieve teams en (business) coaching voor creatieven.

Emmy van Thiel

Design- en Brand Manager,
strategist & Coach for Creatives

Heb je een vraag over het bovenstaande? Denk je dat we een mooie match kunnen zijn?

Een (digitale) kop koffie is altijd een goed idee.

emmyvanthiel [at] gmail.com

06 83 70 77 49