Emmy van Thiel

Design- en Brand Manager,
strategist & Coach for Creatives

De projecten op deze pagina geven een eerste indruk van het portfolio van Emmy van Thiel.

Als expert op het gebied van Branding en UI & UX help ik organisaties met het oplossen van innovatie vraagstukken en het zetten strategische stappen op het gebeid van klantreizen en het opschalen op zowel de omzet verhogende- als kosten verlagende kant.
Ik weet als geen ander ontwerpers en ’techneuten’ te managen en te motiveren om zo samen – en met laserfocus – tot de beste resultaten te komen voor uw bedrijf.

Zit jij met een strategisch vraagstuk?
Hebben jullie behoefte aan een leider met focus en structuur op het gebied van design en het functioneren van een design team?

Stuur me een bericht en laten we een kop koffie drinken:
emmyvanthiel [at] gmail.com

Wie weet kunnen we wat voor elkaar betekenen.

Amphia Hospital

In 2015 ben ik gevraagd om het Amphia Ziekenhuis in Breda een nieuwe look en feel te geven; van onderzoek naar wensen en belangen binnen de organisatie, creatieve sessies met het communicatieteam, (interactieve) presentaties met diverse stakeholders tot een nieuw logo, het gehele huisstijl- en huisstijlhandboek en drukwerk. Resultaten waar zowel wij als het vijfkoppige directieteam erg enthousiast over waren.

Daarnaast ontwierpen we ‘design systems’ voor het communicatieteam van Amphia die tijd- en kostenbesparend werkten. Ook werkten we nauw samen met de ontwikkelaars van de website (aangesteld door de klant), zodat de huisstijl gewaarborgd bleef.

Het tofste aan dit project vond ik de vele stakeholders waar we mee te maken kregen, allemaal met eigen belangen en wensen. Strategische manieren vinden om dit te stroomlijnen en inzichtelijk te maken middels ontwerptools (user profiles, customer journeys, archetypes, een spel wat we ontwikkelden om gesprekken op gang de brengen, etc.) en tegelijkertijd de focus en vaart in het project houden. Een fantastiche samenwerking en uitdaging.

In nauwe samenwerking met Michelle Haak, Judith Jansen en het communicatieteam van het Amphia Ziekenhuis.

Caradt

Vanaf ongeveer 2017 ben ik met regelmaat gaan werken voor Caradt, een commerciële tak binnen Avans Hogeschool, die verantwoordelijk is voor onderzoek en expertise van verschillende lectoren, docenten, onderzoekers en dit samenbrengen met opdrachtgevers.

Nadat we al diverse ontwerpen voor hen hadden verzorgd (branding, boeken, campagnes), vroegen ze mij om de rol als Strateeg en Design Manager op me te nemen voor het ontwerp van de website. De vraag was vrij complex; het logisch samenbrengen van onderzoeksfaculteiten, onderzoeksresultaten en evenementen voor verschillende doelgroepen (zowel studenten, potentiële opdrachtgevers als andere onderzoekscentra). En dat ook op een visueel aantrekkelijke manier. Voor dit project stelde ik een team van ontwerpers en ontwikkelaars samen en kreeg ik te maken met diverse stakeholders binnen Avans, zoals lectoren, de directeur van Caradt, aangesloten docenten (met heel duidelijke meningen en uiteenlopende wensen), medewerkers van Caradt, etc.

Dankzij nauwe samenwerking met de klant, meerdere strategische en creatieve sessies, agile werkwijzen, korte sprints, user stories, interactieve presentaties en fijne samenwerkingen met designers en developers hebben we een onderscheidende website neergezet waar de klant zeer tevreden over is.

Bekijk de website hier >>

Alpro Identity for Masterplan Wevelgem

Vorig jaar verzorgde ik het Design & Art Direction voor een intern branding traject voor Alpro Wevelgem.

Dit project moest binnen 2 weken gerealiseerd worden. Dit vroeg om een ​​zeer heldere planning met verwachtingsmanagement. Niet alleen voor de klant en de verschillende stakeholders maar ook voor de ontwerper die ik aanstuurde.

Het resultaat is een (intern te gebruiken) merk-identiteit om de innovatieve plannen van Alpro kracht bij te zetten. Het bevat naast het beeldmerk o.a. een set pictogrammen en een powerpoint-presentatie dat onder meer wordt gebruikt voor presentaties en discussies met belanghebbenden.

Leiderschap, management and (internationaal) coachen

In 2014 bedacht ik een concept waarmee we op verschillende scholen en locaties (interactieve ontwerp) workshops hebben georganiseerd. De deelnemers van de eerste ronde waren zo enthousiast dat ik de kans kreeg om meer workshops te ontwikkelen op verschillende locaties. Dit was gaaf, smaakte naar meer. Daarnaast had ik een wens; reizen en culturen ontdekken. Het liefst terwijl ik ervoor betaald krijg.
Dat is wat de ondernemer in mij aanwakkerde; In samenwerking met een Chinese collega en mijn businesspartner hebben we deze workshops verder ontwikkeld en naar China gebracht. Met succes.

Tussen 2015 en 2018 reisden we verschillende keren naar China om in totaal 9 workshops te geven aan universiteiten in 6 Chinese steden. Tegenwoording hebben deze workshops plaats gemaakt voor deeltijdonderwijs aan Hunan Normal University in China. Twee keer per jaar 2,5 maand lesgeven in Changsha terwijl mijn bedrijf op rolletjes loopt en ik contact onderhoud met klanten en de ontwerpers die ik in Nederland aanstuur voor diverse projecten.

COVID-19 betekende dat ik in december 2019 voor het laatst in Changsha was en de lessen nu online plaatsvinden. (Ook super interessant om lessen zo in te richten dat ze via Zoom te volgen zijn en ook nog eens leuk zijn, maar dat is weer een ander verhaal waar we vast uitgebreid over kunnen praten…)

Door te reizen, les te geven en creatieven met verschillende culturele achtergronden te coachen, heb ik veel geleerd over hoe je mensen met verschillende mindsets kunt enthousiasmeren, motiveren en laten ontdekken welke kwaliteiten ze hebben en hen uniek maken. Ik ontdekte meerdere methodes om kennis te trainen en te delen. Tijdens deze lessen en workshops kwam ik er ook achter hoeveel ik geef om mensen in hun kracht te zetten door verschillende soorten vaardigheden en kennis te delen.

Dit is de reden waarom ik de afgelopen drie jaar bijna volledig heb gericht op het leiden van creatieve teams en (business) coaching voor creatieven.

Emmy van Thiel

Design- en Brand Manager,
strategist & Coach for Creatives

Heb je een vraag over het bovenstaande? Denk je dat we een mooie match kunnen zijn?

Een (digitale) kop koffie is altijd een goed idee.

emmyvanthiel [at] gmail.com

06 83 70 77 49